Układy wydechowe Supersprint. Jak powstają

Najważniejsze elementy wpływające na jakość układów wydechowych

Wzrost wydajności w całym zakresie obrotów jest najważniejszy, ale dużą uwagę przywiązuje się również do utrzymania jakości dźwięku; każdy układ wydechowy musi mieć przyjemny sportowy ton, ale nie może być zbyt agresywny, głośny. Wszystkie komponenty Supersprint są wytwarzane z wysokiej jakości stali nierdzewnej – AISI 304. AISI 310S i Inconel (superstopy żaroodporne stosowane w przemyśle lotniczym np. w turbinach silników odrzutowych), przygotowane do pracy w ekstremalnych warunkach wysokich naprężeń termicznych i mechanicznych w pojazdach o najwyższej sprawności. Nawet najdrobniejsze szczegóły, takie jak osprzęt mocujący, jakość spoiny i połączenia elementów są dokładnie oceniane, aby uniknąć potencjalnej awarii w punktach krytycznych.

Rury

Wzrost wydajności w cały Grubość rur wynosi zwykle 1,5 mm, a wszystkie kształty gięte są trzpieniowo co pozwala uniknąć marszczenia na środku promienia, zachowując średnicę przekroju rury w łuku gięcia. Jednakże, ten nowoczesny proces gięcia wymaga specjalistycznej wiedzy oraz specjalnego parku maszynowego i oprzyrządowania a efektem jest uzyskanie optymalnej wydajności. Połączenia między odcinkami rur są spawane metodą TIG lub MIG, aby zapewnić najwyższą jakość uszczelnienia i wytrzymałość, a wszystkie oryginalne lokalizacje czujników 02 (sond lambda) oraz EGT (czujnik temperatury spalin) zostają zachowane, aby wyeliminować ryzyko powstawania błędów w ECU (Engine Control Unit – elektroniczny moduł sterujący pracą silnika). Kołnierze elementów Supersprint są również wykonane ze stali nierdzewnej (o grubości od 7 mm do 12 mm) i są obrabiane przez urządzenia CNC co gwarantuje ich idealne dopasowanie oraz wyjątkową odporność na naprężenia termiczne.

Tłumiki

Tłumiki Supersprint są również produkowane w rodzimym zakładzie w Mantova i zapewniają znaczne obniżenie masy w porównaniu z tłumikami OEM. Standardem wszystkich tłumików Supersprint jest konstrukcja tzw. „bezpośredniego przepływu”, która gwarantuje niezbędną redukcję ciśnienia wstecznego w całym układzie wydechowym. Wszystkie wewnętrzne i zewnętrzne orurowanie każdego tłumika są wykonane ze stali nierdzewnej 304, podobnie jak puszka zewnętrzna. Punkty mocowania i osprzęt, aby zapewnić idealne dopasowanie do lokalizacji OE, charakteryzują się wysoką precyzją i jakością wykończenia. Tłumienie dźwięku uzyskuje się dzięki trwałym materiałom, w tym „owijce” z wełny ze stali nierdzewnej, a dla dodatkowego pochłaniania dźwięku – wełnie bazaltowej. Końcówki wydechowe są także produkowane ze stali nierdzewnej 304, dostępne w ponad 30 różnych wzorach i są sygnowane logo Supersprint systemem mikro-obróbki.

Katalizatory metaliczne

Jedynymi komponentami, które nie są produkowane we własnym zakładzie Supersprinta, są katalizatory metaliczne (z blokiem metalowym o zwiększonej wydajnością i odporności), które pochodzą od firmy HJS – lidera w dziedzinie sportów motorowych i wydajnych katalizatorów. Konwertery te zawierają znaczną ilość metali szlachetnych (rod, pallad, platyna), które zapewniają ich skuteczność i długotrwałą odporność na bardzo wysokie temperatury. HJS nie ma sobie równych pod względem jakości swoich komponentów, co gwarantuje, że Supersprint zapewnia wyjątkowo trwałe, wysokiej jakości, nisko zanieczyszczające katalizatory we wszystkich swoich systemach.

POLITYKA FIRMY

Wielu konkurentów marki Supersprint decyduje się na sprzedaż uniwersalnych, tych samych elementów układu wydechowego z niewielkimi modyfikacjami dla diametralnie różnych pojazdów. Te właśnie różnice konfiguracji i ustawień silnika oraz układu napędowego mogą powodować, że wynik zastosowania „uniwersalnych komponentów” daje w rezultacie odwrotny skutek tj. powstaje system, który nie jest dostrojony dla konkretnego pojazdu co pogarsza osiągi nawet z stosunku do układu wyposażenia fabrycznego auta (OEM). Supersprint podchodzi do każdej nowej aplikacji systemu wydechowego pojazdu jak do niestandardowego, indywidulanego projektu, gdzie nie stosuje w nich gotowych „foremek – jeden rozmiar dla wszystkich”. Systemy Supersprint to autentyczne motoryzacyjne dzieła sztuki tworzone z pasji dla osiągnięcia stałego wzrost wydajności i nadaniu brzemienia motosportu dla prawdziwych miłośników czterech kółek!

Za każdym razem, gdy na rynku światowym pojawia się nowy, potencjalnie interesujący pojazd, Supersprint stara się być jednym z pierwszych, którzy zaoferują mu opcję wydechu. W pierwszym kroku pojazd trafia do zakładu badawczo-rozwojowego Supersprint w Mantova i jest natychmiast testowany w konfiguracji fabrycznej na hamowni MAHA AWD (jedno z najdokładniejszych urządzeń pomiaru sprawności jednostki napędowej wraz z całym zespołem napędowym pojazdu). Badane auto jest bezpiecznie mocowane i następnie wykonywane są różne pomiary, aby zapewnić dokładność danych dla ustawień fabrycznych, w tym moc i moment obrotowy. Pojazd jest również testowany pod kątem poziomu hałasu, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu, na biegu jałowym i pod obciążeniem. Po zebraniu wszystkich danych zespół specjalistów Supersprint rozpoczyna swoje działania.

Zaczyna się od analizy dostępnej przestrzeni pod podwoziem pod kątem nowych komponentów. Następnie bierzemy pod uwagę m.in. moc silnika, obroty, jego pojemność, aby wybrać idealną kombinację rozmiary komponentów dla pierwszego prototypu. W tym momencie analizuje się również estetykę, badając tylny zderzak, aby wybrać idealny kształt i rozmiar końcówek. Pierwszy prototyp systemu jest następnie projektowany i montowany w rodzimym zakładzie z wykorzystaniem oprogramowania CAD, maszyn CNC, a przede wszystkim ekspertów zespołu Supersprint.

Przykład – Porsche 997 GT3 3.8i OEM vs kompletny zestaw Supersprint

Pierwsze elementy układu wydechowego są wstępnie kompletowane pod kątem przepływu i natychmiast instalowane w pojeździe w celu weryfikacji wzrostu wydajności na hamowni (przebieg krzywej mocy i momentu obrotowego). Skomplikowane, złożone projekty kolektorów często przechodzą wiele różnych konfiguracji średnic i długości rur pierwotnych / wtórnych w celu zapewnienia optymalnych wyników końcowych.