Tuning wydechu

Parę słów o tuningu samochodów

Tuning samochodów na polskim rynku pozyskuje coraz większą rzeszę zwolenników. Wpływ na popularność ma parę czynników w tym do najważniejszych można zaliczyć zasobniejszy portfel, coraz większa dostępność części – w tym także tych z najwyższej półki jakościowej liderów światowego formatu jak Supersprint, dostęp do cennych informacji ale przede wszystkim miłość do motoryzacji. W sukurs hobbystom tej nie łatwej dziedziny motoryzacji przychodzi zwiększająca się liczba ekspertów i profesjonalnych warsztatów specjalizujących się w profesjonalnym tuningu.

Dla jednych tuning ograniczy się wyłącznie do zmian wizualnych, dla
innych kluczowym będzie tuning mechaniczny, w tym modyfikacje układu



wydechowego będącym jednym z najpopularniejszych ale wcale nie najłatwiejszym sposobem na osiąganie oczekiwanych rezultatów poprawy wydajności auta. Wyłączna wymiana końcówki wydechu należy do zmian o charakterze wyłącznie dekoracyjnym, podnoszącym walor designerski auta natomiast modyfikacje prowadzące do zwiększenia mocy, poprawienie dostępu do wysokiego momentu obrotowego to zazwyczaj kosztowny projekt większej układanki w którym tuning układu wydechowego stanowi bardzo ważny element. Pamiętajmy również, że kompleksowy tuning auta obejmuje także modyfikacje jednostki napędowej, polepszenie trakcji i bezpieczeństwa przez modyfikację układów hamulcowych, zawieszenia, wymianę kół na lżejsze o niższym profilu opony aż po aerodynamiczne elementy nadwozia tak bardzo istotne przy większych prędkościach.

Co daje modyfikacja układu wydechowego? polepszenie dynamiki pojazdu
W jaki sposób można to osiągnąć? przyspieszając tempo opróżniania komory spalania z gazów
Na czym polega tuning układu wydechowego? Na przerabianiu lub usuwaniu przeszkód (podzespołów) tak, aby stawiały mniejszy opór spalinom
Inne metody tuningu wydechu kontrolowane zwiększenie średnicy układu wydechowego
 

Najważniejsze podzespoły wpływające na jakość układów wydechowych

Kolektor Supersprint

Środkowy element z końcowym tłumikiem Supersprint RACING OO 76

Katalizator metaliczny Supersprint przedni prawy

Kolektor SHORTY Supersprint

Element przedni i środkowy (3 tłumiki) prawy

Katalizator metaliczny HJS Supersprint przedni

Przedni element układu z tłumikiem – zestaw Supersprint

Przedni wydech X-Pipe Supersprint (zastępuje katalizator)

SPORTOWY UKŁAD WYDECHOWY O WIĘKSZEJ ŚREDNICY

Chcąc uzyskać przyrost osiągów Supersprint stosuje również kompletne systemy wydechowe o zwiększonej średnicy. Nie ma niestety uniwersalnej reguły mówiącej o konkretnym rozmiarze rury, która przyniesie najlepsze efekty. Zależy to od wielu czynników, a przede wszystkim typu jednostki napędowej.

► dla silników o niewielkiej pojemności wystarczy już rura o średnicy 2,0-2,25’’

► większe pojemności będą w stanie w pełni wykorzystać wydech o rozmiarze 2,5-2,75’’

► mocne silniki turbodoładowane potrzebują jeszcze większego rozmiaru, gdyż turbina sama w sobie nadaje spalinom dużego pędu. Należy jednak pamiętać, że zbyt krótki wydech lub zbyt duża jego średnica mogą przesadnie zmniejszyć ciśnienie panujące w układzie, a więc ilość energii transportowanej przez spaliny, w praktyce więc efekt będzie odwrotny od oczekiwanego.

CO DAJE TUNING WYDECHU?

Sportowe tłumiki SUPERSPRINT to zwiększenie mocy, jak i momentu obrotowego, co przekłada się na lepsze osiągi.

O ile wzrasta moc silnika? Sportowe tłumiki zwiększają dynamikę auta o około 3-5 %
kompleksowe rozwiązania, na przykład zastosowanie sportowego filtra powietrza razem z wymianą tłumika to kolejne kilka procent mocy
+ dodatkowo zmiany te mają korzystny wpływ na kulturę pracy silnika i zużycie paliwa
SUPERSPRINT oferuje gotowe układy wydechowe zaprojektowanie pod kątem konkretnych silników, stosując kombinacje rur i rdzeni perforowanych o średnicy zewnętrznej od 32 mm (z 2 mm, 3 mm i przyrostami co 5 mm) do 76 mm.

Tylne rury O 90 + element łączący (zastępuje tłumik)

Tylny wydech OO 50

T ylne rury O 90 + element łączący prawy - lewy (zastępuje tłumik)

Tylny wydech fi54 prawy (końcówki "S")

Element łączący do rury środkowej 887613

Środkowy tłumik

NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

NATĘŻENIE HAŁASU

Poza lepszą dynamiką niebagatelne znaczenie ma też rasowe, basowe brzmienie układu wydechowego. Jednak w przypadku pojazdów poruszających się po drogach publicznych głośność wydechu nie może być zbyt wysoka, aby nie narażać się na kłopoty podczas przeglądu rejestracyjnego i kontroli policji.

Maksymalne dopuszczalne natężenie hałasu nie może przekroczyć:

►93 dB dla dla silników benzynowych
► 96 dB dla pojazdów napędzanych jednostkami diesla

II. PRZECIWWSKAZANIA W TUNINGU WYDECHU

► przeróbki jak wymiana tłumika środkowego czy popularne, aczkolwiek niezgodnym z prawem, wycinanie katalizatora, obarczone są dużym ryzykiem, a ich skuteczność często jest trudna do przewidzenia

► efekty odwrotne od pożądanych zwykle wiążą się z zastosowaniem nieodpowiednich materiałów i profili, połączeń i przejść a także niedopasowaniem systemu lub jego części do wymagań jednostki napędowej